“Včasih je dovolj že sprememba stališča, da navidezno naporno dolžnost spremenimo v zanimivo priložnost.” Albert Flanders
S pojmom problem (izziv) lahko opredelimo veliko vrsto situacij različne pomembnosti - od iritiranosti, ko ugotovimo, da imamo prazno baterijo na telefonu, do življenjsko pomembnega reševanja problemov pilota, ko ugotovi, da je eden od motorjev letala odpovedal nekaj tisoč metrov nad zemljo.
KAKO JO BOVA SPRAVILA V HLADILNIK?
Sama raje uporabljam pojem izziv, saj ima drugačen ton - ljudje pojem problem večinoma dojememo kot nekaj negativnega, medtem, ko ima pojem izziv veliko bolj pozitivno naravnanost.
TALE BI ŠLA VELIKO LAŽJE...
Izziv lahko opišemo kot situacijo, v kateri posameznik začuti težave ali ni siguren kako naj izziv reši. Nastane, ko posamezniku neka ovira onemogoči, da bi dosegel cilj, ki si ga je zastavil. V toku svojega življenja posameznik naleti na zelo različne vrste ovir, ki na njegovo življenje in reševanje problemov lahko različno vplivajo.
Cilj – nekaj, kar si posameznik zamisli ali zastavi, da bo dosegel.
Ovire – vse, kar posameznika onemogoča pri doseganju zastavljenega cilja.
CILJ + OVIRE = IZZIV - PROBLEM
Na grobo lahko vrste izzivov/problemov razdelimo na dve skupini:
- Tiste, pri katerih trenutna situacija ni taka, kot
jo je posameznik pričakoval (znani tudi kot zaprti problemi oziroma
problemi vzdrževanja). Do teh problemov pride, ko se zgodi nekaj, česar
posameznik ni pričakoval, ali se ne zgodi nakaj, kar je pričakoval – torej
gre za nekaj, kar odstopa od običajnega oziroma pričakovanega (Npr., da
prisotnost na konferenci v zadnjem trenutku odpove glavni govornik. Ovira
ali razlog je lahko znan ali nezanan, v vsakem primeru pa je glede tega
treba nekaj narediti.).
- Tiste, pri katerih bi posameznik želel spremeniti
določeno situacijo, vendar je zaradi določenih ovir ne more (znani tudi
kot odprti problemi ali problemi doseganja). Ti problemi nastanejo, ko
posameznik želi doseči specifično zastavljen cilj, vendar mu določene
ovire to onemogočajo. Te problem lahko razdelimo na tri
podskupine, in sicer:
- Problem, ko posameznik ne more doseči določenega
cilja.
- Problem, ko bi posameznik svoj cilj lahko
izboljšal.
- Problem, ko bi posameznik problem lahko rešili s
tem, da bi ustvarili nov proizvod ali storitev.
Reševanje problemov vključuje iskanje
načinov, kako odpraviti vse ovire z namenom doseganja zadanih ciljev.
Preden posameznik lahko začne s
kakršno koli dejavnostjo rešavanja izzivov, se mora zavedati in si priznati,
da izziv sploh obstaja. Veliko izzivov je neopaženih tako dolgo, dokler
situacija ne postane kritična. Na žalost je pri tem izgubljeno veliko dobrih
priložnosti, da bi problem pravočasno “zajezili” in izziv uspešno rešili. Ko posameznik
problem prepozna, ga mora ustrezno označiti - definirati - tako, da bo zanimiv
za reševanje in bo v njegovo reševanje lahko pritegnil tudi druge. Osredotočiti
se mora na pridobitev ustreznih informacij, na podlagi katerih ga lahko natančno
opredeli.
Dobra definicija problema je osnova
za njegovo uspešno reševanje.
NE VEM ALI BI RAJE LUBENICO ALI KUMARICE?
KAJ PA KUBENICO? (CUCAMELON)
Da lahko izziv uspešno opravi, ga
mora posameznik najprej dobro opredeliti. Pri tem mu je lahko v pomoč, če:
- Dobro identificira cilje, ki jih mora doseči.
- Kompleksen
izziv razdeli na več manjših izzivov.
- Se osredotoči na pomembne aspekte izziva.
- Oceni njegovo pomembnost in poišče ustrezne načine
za njegovo rešitev.
- Razloži izziv drugim (tistim, ki bi mu lahko
pomagali pri reševanju, ali tiste, ki so vanj vpleteni).
- Se odloči, katere informacije potrebuje.
Pri opredelitvi izziva posamezniku
najbolj pomaga postavljanje vprašanj. Včasih vprašanj ne išče - sama se
postavijo predenj, saj izvirajo iz vsakodnevnih situacij. Posameznik se mora
sprijazniti z dejstvom, da morda ne ve toliko, kot misli, da ve. S pomočjo
postavljanja “naivnih” vprašanj je primoran, da na enostaven in jasen način
razloži drugače zelo kompleksen problem (Berger, 2014).
Postavljanje vprašanj je ključnega pomena ravno v fazi opredelitve izziva.
Šele ko ga dobro razumemo, lahko poiščemo rešitve zanj.
Berger je mnenja,
da pri kreativnem izzivov vedno pride do izraza formula S + A = I
S (spraševanje) + A (akcija) = I (inovacija/izboljšava)
Posameznik se sreča s situacijo, ki
ni ravno idealna, in se vpraša: Zakaj? Nato
prične razmišljati in dobiva ideje, kako bi lahko zadevo izboljšal (rešil izziv), kar poraja vprašanja: Kaj če…?
Eno od idej poskuša implementirati – ta proces vključuje ugotavljanje: Kako?
Zaporedje: ZAKAJ? (izziv postavi v
okvir, o njem se pozanima) – KAJ ČE? (generira ideje) – KAKO? (na podalgi idej
pripravi prototip) = REŠITEV IZZIVA.
MI TO POČNEMO TAKO...
Včasih je za rešitev izziva potrebno kaj drugega kot kreativnost. Torej - kako izbrati ustrezen subjekt
(problem, izziv) za kreativno reševanje? Posameznik se mora vprašati:
Ali pri
tem potrebujem nove ideje?
Ali bodo
nove ideje kaj spremenile?
Nove ideje ne prinašajo sprememb, če
posameznik:
- problema ali izziva ne razume dobro (nima ustreznih informacij
ali je zadeva preveč kompleksna),
- oceni, da zadeva ni dovolj pomembna, ali da se je ne
želi “lotiti” (ni dovolj motiviran),
- ideje že obstajajo, vendar ni v poziciji, da bi
naredil spremembe (pomanjkanje avtoritete),
- ideje že obstajajo, vendar ne more sprejeti
odločitve (ima premalo informacij),
- ideje že obstajajo, vendar se jih ne upa
uresničiti/izvesti (pomanjkanje vodstvenih sposobnosti, samozavesti),
- je pot do rešitve že znana, vendar si ne želi
sprejeti odgovornosti in nositi posledic (pomanjkanje vizije, motivacije),
- je rešitev že na dlani, vendar je ne more realizirati (pomanjkanje kompetenc, avtoritete).
Včasih mu primanjkujejo osnovne
sestavine:
- Vizija (da lahko razišče bodoče možnosti in si
“zamisli” izboljšano realnost)
- Informacije (da lahko razume okoliščine in naredi
konkretno izbiro)
- Motivacija (da se s problemom spopade)
- Pogum (da sprejme včasih neprijetne, vendar nujne
odločitve)
- Kompetence (da pripelje zapleten proces do zadovoljivega rezultata)
Na začetku kreativnega procesa se
mora vprašati:
- Ali razume zadevo? Ali je postavil vsa prava
vprašanja?
- Ali
ima dostop do vseh pomembnih informacij?
- Kdo je lastnik problema? Čigav je problem?
Po Starko (2005) avtentični
problem:
- Nima
predpripravljenega odgovora.
- Je osebno pomemben za raziskovalca.
- Je lahko raziskan s pomočjo metod ene discipline ali
več disciplin.
S KATERIM IZZIVOM STE SE SREČALI DANES? ALI STE
LASTNIK TEGA PROBLEMA /IZZIVA?
kako ugotoviti ali ste lastnik problema boste lahko
prebrali v naslednji objavi....
Viri:
- Berger, W. (2014). A More Beautiful Question: The Power of Inquiry to Spark Breakthrough Ideas. Bloomsbury Publishing PLC.
- Starko, A. J. (2005). Creativity in the Classroom: Schools of Curious Delight. Lawrence Erlbaum Associates Nnc. New Jersey. Taylor and Francis Library.
Ni komentarjev:
Objavite komentar