četrtek, 11. avgust 2016

NEKAJ NASVETOV PRI RAZGOVORU ZA ZAPOSLITEV

Že prvih nekaj sekund srečanja med delodajalcem in kandidatom za službo je lahko usodnih. Pomembno je, kako se predstavljamo okolju. Videz, način govora in energija, ki jo izžarevamo, so prav tako pomembni kot izobrazba, izkušnje in sposobnosti. Oblačila pokrivajo 90% našega telesa. Neoblečene dele predstavljajo lasje, obraz in roke. Lasje morajo biti urejeni letom primerno. Pri obrazu so pomembne urejene obrvi, govorica oči ter usta (zadah, zobje, žvečilni gumi, zehanje…).

POSLOVNA MODA

Poslovna moda se iz dneva v dan spreminja, čeprav osnovne zapovedi ostajajo. Tudi v poslovnem modnem svetu je moda vse bolj sproščena, a v določenih poslovnih krogih še vedno prevladuje konservativna eleganca. Podjetja imajo večinoma ohlapna pravila kodeksa oblačenja, strožja so v podjetjih, ki se ukvarjajo s financami, pravom, ekonomijo in revizijo.

Za ženske je najpogosteje v uporabi kodeks, ki zapoveduje enobarvne kostime in komplete v sivih, črnih, rjavih in drugih nevtralnih tonih. Bluze in srajce so lahko v beli ali kakšni drugi pastelni barvi, po možnosti brez vzorcev in brezhibno zlikane. Čevlji morajo biti vedno čisti. Če se čevlji zdijo nepotrebna investicija, to ni res, saj čevlje pri osebi najprej opazimo. Ženske morajo za protokolarne stvari nositi zaprte čevlje z štiri do pet centimetrsko peto. Vsebovati morajo čim manj detajlov. 

Dovoljene so tudi modernejše barve, kot sta letos modni temno vijolična in temno zelena, oblačila pa naj bodo sestavljena iz največ dveh barv. Urejeni lasje in nevpadljiva pričeska sta pika na i za korekten poslovni videz. Če so dolgi, naj bodo speti z okrasnimi sponkami ali elastikami.

Poslovna moda: Modni grehi, ki vam jih ne bodo odpustili
  • Premočna ličila ali nič ličil. Za prvi sestanek se nevpadljivo naličite. Kandidatke za službo, ki pridejo na pogovor nenaličene, imajo po nekaterih raziskavah 40 odstotkov manj možnosti, da bodo službo dobile.
  • Previsoke pete. Dovoljena meja je pet centimetrov, poleti se odsvetujejo sandali, ki razkrivajo preveč prstov. Obvezno morate vedno nositi nogavice.

  • Prekratko krilo ali bluza. Krila in obleke, krajše od dveh prstov pod koleni, so v službi prepovedane, prav tako majice ali bluze, ki razkrivajo trebuh ali preveč hrbta.
  • Predolgi nohti, nalakirani z živimi barvami. Za ženske je bolj primerna francoska manikura in srednja dolžina nohtov, manikure naj se ne branijo niti poslovni moški.

  • Pri nakitu velja, da je manj več. Na sebi naj ne bi imeli več kot pet kosov nakita (uhani štejejo za dva).
  • Pisane nogavice pri ženskah. Poslovnemu kodeksu ne dišijo pisane nogavice in nogavice z vzorci, strokovnjaki priporočajo enobarvne, ki so v skladu z vrhnjim oblačilom.
  • Bele nogavice pri moških. Nogavice naj bodo vedno v istem barvnem tonu, kot je obleka.
Kodeks etike zaposlenih v Protokolu Republike Slovenije zahteva od svojih zaposlenih, da izpolnjujejo posebno predpisane pogoje, in prepoveduje izzivalna oblačila. Pri moških delovno obleko sestavljajo obleka, srajca z dolgimi rokavi, kravata z nevpadljivim vzorcem, temne nogavice in temni čevlji. Moški morajo za razne formalne dogodke, na primer ob državnih proslavah in državnih obiskih obleči temno obleko (npr. temno sive ali temno modre/črne barve), belo srajco z dolgimi rokavi z nevpadljivo kravato ter temne čevlje.

Ženske so pri izbiri delovne in formalne obleke omejene na nekričeče hlačne kostime ter na kostime s krili. Lahko izberejo tudi obleko, vendar mora le-ta segati vsaj do kolen, ramena pa naj bodo pokrita. Paziti morajo tudi, da vratni izrez ni prevelik. V vseh letnih časih, tudi poleti, morajo nositi nogavice ter zaprte čevlje. Paziti morajo, da ne izberejo preveč nakita in se ne nadišavijo preveč.

Neprimerna oblačila na delovnem mestu so kratke hlače, športna oblačila, mini krila in kavbojke. Prav tako je potrebno paziti na dekoltiranost oblačil. V dneh, ko ni vnaprej napovedanih obveznosti, se zaposleni lahko obleče svobodneje, vendar mora imeti v primeru nenapovedane obveznosti delovno/formalno oblačilo »pri roki« (v pisarni, na obešalniku).

Formalnost kodeksa oblačenja na delovnem mestu se običajno določi glede na količino stikov zaposlenih s strankami.





VEDENJE NA POGOVORU

Pri prvem vtisu je poleg videza odločilno tudi poslovno obnašanje. Pomembno je pustiti vtis, da smo samozavestni in stabilni, zato se izogibajte močni gestikulaciji, ta je namreč zelo zgovorna in kaže na čustveno vznemirjenost kandidata.

Nasveti za obnašanje na pogovoru za zaposlitev:
  • Ne krilite z rokami, glejte v oči.
  • Ko sedete, ne spreminjajte pogosto položaja, roke naj sproščeno počivajo na nogah, ki naj ne bodo prekrižane.
  • Med pogovorom vzdržujte očesni stik. 
  • Ne dotikajte se svojih las.
  • Ob prvem srečanju se predstavite in ponudite roko, bonton narekuje, da jo mora prvi ponuditi moški.
  • Rokujte se ob slovesu, saj je stisk roke pomemben kazalnik vaše samozavesti.
  • Ton glasu naj bo čim bolj enakomeren.


PRAVILA LEPEGA VEDENJA PRI BESEDNEM KOMUNICIRANJU

Govorna komunikacija je pogovor med dvema osebama ali v skupini. Omogoča nam hkratno komuniciranje z več osebami in opazovanje odzivov sogovornika na naša sporočila. Najpomembneje pri besedni komunikaciji je poznavanje vsebine govorjene besede. Pri njenem sporočanju pa moramo biti pozorni na štiri pomembne besede bontona in sicer: prosim, hvala, oprostite in izvolite.

Značilnosti zvočne podobe govora
Prevladujoči vtis govora
Omejeno naraščanje in padanje glasnosti, ohlapen, neizoblikovan način govorjenja
Lenoba, brezbrižnost
Pretirani poudarki, odsekan ritem
Neobvladani gibi
Spremenljiva hitrost govorjenja
Razburjenje, neuravnovešenost, premalo samozavesti
Nepravilno spreminjanje glasnosti in prazen glas
Malo življenjske moči
Velike spremembe glasnosti
Poudarjeno čustvena naravnanost
Majhne spremembe glasnosti
Pičlo čustveno doživljanje, discipliniranost
Globok, doneč glas
Samodokazovanje
Pazljiva in izrazita izgovorjava
Zavestna, disciplinirana naravnanost, malo življenjske moči
Neizrazito govorjenje
Naravnost, nemarnost

Da nas bodo drugi dobro razumeli, moramo imeti
  • pravo hitrost govora,
  • ustrezno višino in barvo glasu,
  • primerno izgovorjavo in
  • pravilno dihanje.

Hitrost prilagodimo pomembnosti informacije in sicer, ko govorimo nekaj pomembnega govorimo počasneje, pri manj pomembnih informacijah pa je tempo lahko hitrejši.

Tudi višino glasu moramo prilagoditi pomembnosti informacije in sicer, ko govorimo o bolj pomembnih informacijah, govorimo z višjim glasom, na ta način namreč poslušalce bolj pritegnemo.

Barva glasu kaže na različna čustvena razpoloženja; ko smo jezni, bo naša barva glasu drugačna, kot če bomo veseli. Na posamezen odtenek barve glasu ne moremo vplivati, saj se barva glasu spreminja z leti, če smo utrujeni ali zaradi kajenja. Lahko pa vplivamo na način izgovorjave besed in sicer moramo besede izgovarjati čim bolj čisto in natančno, brez zatikanja in nelogičnega ustavljanja sredi misli.

Naša drža in stoja vplivata na razumevanje pri govoru. Če govorimo stoje, moramo glavo držati pokonci, brado imamo v višini pogleda, ramena vzravnana in rahlo potisnjena nazaj, trebuh potegnemo navznoter, roke imamo spuščene ob straneh, dani spustimo, prste obrnemo navzdol in jih rahlo razmaknemo. Noge in kolena vzravnamo, med nogami naj bo rahel razmik. S pokončno držo bomo naredili boljši vtis in spodbudili zaupanje pri poslušalcih.

PAMETNI ODGOVORI NA VPRAŠANJA, KI SO PRI RAZGOVORU ZA ZAPOSLITEV POGOSTA

Eno izmed najbolj pogostih vprašanja v intervjuju je "POVEJTE MI KAJ O SEBI." Pravzaprav to ni vprašanje temveč povabilo. Je priložnost z anketerjem deliti vaše prednosti, ki bodo vplivale na to, da izbere vas in ne drugega kandidata. Še pomembneje je, da je to vaša priložnost, da izstopate iz množice.  Tu je še nekaj pogostih vprašanj:

KJE SE VIDITE ČEZ PET LET? ZAKAJ BI MORALI ZAPOSLITI RAVNO VAS? ZAKAJ ŽELITE DELATI TUKAJ? KAJ ŽE VESTE O NAŠEM PODJETJU?
  • Delodajalci želijo vedeti, da se lahko v podjetju hitro prilagodite. Prilagodite delu in kar je še bolj pomembno kulturi podjetja. 
  • Kandidati, ki so res navdušeni nad možnostjo, da se v določenem podjetju zaposlijo, opravijo svojo nalogo. Če si res želite izstopati, potem boste izvedeli več od tistega, kar je navedeno na spletni strani podjetja. Raziščite, kaj piše o podjetju v medijih, poiščite nekaj člankov opodjetju, katere mnogi  ne poznajo.

KAKO BI VAS OPISALI DRUGI LJUDJE?
  • Tukaj je še ena priložnost, da izstopate. Vsakdo trdi, da je dober delavec, dober komunikator in timski igralec. Toda koliko kandidatov je reševalcev problemov ali pa vodilnih v industriji? Bodite kreativni in pripravite dobro zgodbo, s katero boste potrdili svoje trditve.  

KAJ JE VAŠA NAJVEČJA MOČ / NAJVEČJA SLABOST?
  • Osredotočite se na svoja močna področja. Premislite ali je katero od vaših močnih področji to kar podjetje potrebuje. Bodite odkriti glede svojih slabosti. Ko priznate, da niste popolni in imate neko pomanjkljivost, lahko dodate, da že imate načrt za premagovanje te pomanjkljivosti z usposabljanjem ali prakso

KAJ VPRAŠATI NA RAZGOVORU ZA ZAPOSLITEV?

Kandidati se večinoma ne zavedajo, da je razgovor za zaposlitev dejansko dialog, kjer tudi sami lahko potencialnem delodajalcu postavijo vprašanja. 



Tu je le nekaj možnih vprašanj:

KATERE SPRETNOSTI IN IZKUŠNJE BI IMEL PO VAŠI OCENI IDEALEN KANDIDAT?
  • To je odprto vprašanje, s katerim bo spraševalec dal svoje karte na mizo in povedal kaj delodajalec pravzaprav išče. Če anketar omenja nekaj, česar razgovoru še niste zajeli ali izpostavili, imate sedaj priložnost.

KATERI JE NAJVEČJI PROBLEM, S KATERIMI SE SOOČAJO VAŠI ZAPOSLENI PRI REŠEVANJU KATEREGA BI VAM LAHKO POMAGAL?
  • To vprašanje kaže na to, da že razmišljate o tem, kako bi lahko pomagali timu, prav tako pa spodbuja anketarja, da si vas predstavlja delati na tem mestu.

ALI IMATE KAKŠNE POMISLEKE GLEDE MOJIH KVALIFIKACIJ?
  • To vprašanje je drzno. Z njim boste pokazali, da ste prepričani v svoje sposobnosti in spretnosti.

ALI PODJETJE PONUJA IN OMOGOČA STALNO IZOBRAŽEVANJE IN STROKOVNO USPOSABLJANJE?
  • To je vprašanje položaja in kaže, da ste zainteresirani za širitev svojega znanja in na rast pri delodajalcu.

KAJ MI LAHKO POVESTE O EKIPI S KATERO BOM DELAL/A? 
  • Vprašanje je oblikovano tako, da predpostavlja, da boste dobili službo. To vprašanje vam pove tudi o ljudeh, s katerimi boste dnevno v interakciji, zato pozorno poslušajte odgovor.

KAJ JE NASLEDNJI KORAK V TEM PROCESU?
  • To vprašanje je bistvenega pomena in ga je vsekakor treba vprašati. To kaže, da vas zanima premik znotraj procesa in poziva anketarja, da vam pove, koliko ljudi se poteguje za delovno mesto.



VIRI: 

  • Kneževič, Ana Nuša (2008). Se znamo obnašati? : sodobno vedenje od A do Ž. Mladinska knjiga.
  • Košnik, Bojana (2011). 24 ur poslovnega bontona
  • http://odglavedopet.blogspot.si/2014/08/stirje-poslovni-kodeksi-oblacenja.html
  • http://www.job-hunt.org/recruiters/smart-job-interview-answers.shtml
  • http://www.forbes.com/sites/nextavenue/2014/06/18/10-job-interview-questions-you-should-ask/2/#1a9e73635644






Ni komentarjev:

Objavite komentar